Wednesday, December 9, 2009

Bagaimana Tuala Wanita Biasa Dihasilkan









Pernah tak selama ini you all terfikir bagaimana la agaknye pad @ tuala wanita yang kita selalu guna tu dihasilkan? Sure tak pernah fikir, kan? Main pakai aje..sama la macam Ann pun..pakai aje apa yang ada.. Rupa-rupanya..


Tuala wanita diperbuat daripada serbuk pulpa kayu yang dilembutkan dan diputihkan melalui proses pelunturan dengan bahan peluntur berklorin yang menghasilkan bahan kimia iaitu dioksin @ dioxin. Apabila telah lembut, lapisan inilah yang dijadikan tuala wanita pakai buang dan digunakan oleh wanita di seluruh dunia pada tahun 1970... termasuklah Ann juga..Huhuhu..

Haa..dah tau dah sekarang kan..So, tak kan nak buat diam aje kot?? Tak kan nak buat tak tau aje.. dan..tak kan tak kisah kot? Lantak la..asalkan murah, jimat duit..Huhuhu..

Korang, untuk benda lain macam baju, handphone..kita memilih yang terbaik..betul tak? So, untuk kesihatan pun sama juga la.. Tak kan nak pakai yang tidak berkualiti just because of the price is cheaper? Ish..ish..ish..

Untuk kesihatan..jangan berkira.. My Papa selalu bising masa belajar dulu-dulu, dia kata..biar duit habis untuk pelajaran, kesihatan including makanan minuman la..tapi jangan duit habis sebab pakaian @ barang yang tak berfaedah.. (kalau habis jugak, papa tak nak bagi duit belanje dah.. sedihnye..)

Jadi, fikir-fikirkan lah..

Haa..nak menambahkan lagi pengetahuan you all tentang bahayanya DIOKSIN @ DIOXIN ni..nanti Ann selitkan beberapa articles @ journal @ tesis berkaitan dengan bahan tersebut..tunggu aje le ye..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...